Top.Mail.Ru
Всероссийская общественная организация

Союз Композиторов России

Основан
в 1932 г.

Курляндский Дмитрий Александрович

Курляндский Дмитрий Александрович

Курляндский Дмитрий Александрович

Композитор

Родился в Москве в 1976 году. Окончил МГК им. Чайковского и аспирантуру у Леонида Бобылева. Его сочинения были отмечены на конкурсах в России, Франции, Англии. Победитель международного конкурса Гаудеамус в Голландии (2003). Гость Берлинской программы для деятелей искусств (2008). Победитель Премии Джанни Бергамо в Швейцарии (2010). В 2010 – композитор ансамбля 2e2m (Франция). Победитель конкурса на оперное сочинение Иоганна Йозефа Фукса в Австрии (2011). Лауреат премии фонда Андрея Вознесенского "Парабола" 2016. Лауреат премии имени Франко Аббьяти 2017.

Опера «Астероид 62» поставлена в 2013 году в Граце (режиссер Барбара Байер) и в Москве (режиссер Капитолина Цветкова-Плотникова). Опера «Сверлийцы. Увертюра. Начало» поставлена в Москве в 2012 и 2015 годах (режиссер Борис Юхананов). Опера «Носферату» поставлена в Перми и в Москве в 2014–2015 (режиссер Теодорос Терзопулос). Премьера оперы "Октавия. Трепанация" состоялась в июне 2017 года на Голландском фестивале в постановке Бориса Юхананова. В 2017 году перформанс-инсталляция Commedia delle arti представлена в Российском павильоне Венецианского биеннале современного искусства. В 2019 в центре Вознесенского состоялась премьера оперы-инсталляции "Некийя" с видео Елены Немковой.

Дмитрий Курляндский – приглашенный профессор музыкальной академии Impuls в Граце (Австрия), композиторских курсов Sound of Wander в Милане, композиторских курсов в Руайомоне (Франция), встреч молодых композиторов в Апельдорне (Голландия), COURSE (Украина), Tzlil Meudcan (Израиль), Ticino Musica (Швейцария), Международной академии молодых композиторов в Чайковском (Россия), консерваторий в Амстердаме, Милане и Сан-Себастьяне и др. Музыка Курляндского регулярно звучит на фестивалях, включая Donaueschingen, Ruhrtriennale, MaerzMusik, Venice biennale, Musica Strasbourg, Huddersfield, Wien modern, Athens festival, Archipel, Transart, Klangspuren, Elektra Montreal, ISCM WMD, Warsaw Autumn, Территория и др. Произведения Дмитрия Курляндского издавались на лейблах FANCYMUSIC и Col Legno. Композитор сотрудничал с такими дирижерами как Теодор Курентзис, Федор Леднев, Филипп Чижевский, Дмитрий Васильев, Сюзанна Малькки, Райнберт де Леу, Роланд Клуттиг, Беат Фурер, Юрьен Хемпел, Марио Брунелло и др. Среди исполнителей – оркестры SWR, MusicAeterna, Национальный оркестр Лиона, Оркестр фонда Артуро Тосканини, Стокгольмский новый камерный оркестр, J.Futura, Московский симфонический оркестр, оркестр Омской филармонии и др., ансамбли KlangForum Wien, ASKO и Schoenberg, InterContemporain, Recherche, 2e2m, L’Itineraire, Contrechamps, KNM, Aleph, Slagwerkgroep den Haag, Champ d’action, Quatour Diotima, Kairos quartet, Sonar quartet, МАСМ, eNsemble, Студия Новой Музыки, N’Caged, Questa Musica, Наталья Пшеничникова, Татьяна Гринденко и Opus Posth и др.

Сочинения Курляндского издаются Donemus, Editions Jobert и Le Chant du Monde. Дмитрий Курляндский – основатель и главный редактор первого в России журнала, посвященного современной музыке – Трибуна Современной Музыки (2005–2009). Один из основателей группы композиторов Сопротивление Материала (СоМа). Член союза композиторов России. Художественный руководитель международной академии молодых композиторов в Чайковском. С 2013 года – музыкальный руководитель Электротеатра Станиславский

SOLO

SM [symmetric matrix] - piano - 30' - 2001/2015 - donemus
Maps of non-existent cities. St-Petersburg - violin - 50' - 2015 - donemus
PS [passé simple] - piano (optional - acc/sine waves, 4 or more instr.) - 10' - 2014 - donemus
Shiver - accordion - 10' - 2010 - jobert
FL [falsa lectio] #2 - bass flute - 15' - 2008 - jobert
prePositions - violin - 12' - 2008 - jobert
Tube space - tuba - 10' - 2008 - jobert
Voice-off - voice - 10' - 2008 - jobert
Surface - piano - 1' - 2007 - jobert
bas-relief - bassoon - 8' - 2007 - self published
SONOGRAMMA - for solo performer (any instrument) - duration various - 2002 - self published

CHAMBER MUSIC

Decaged - 4 (or more) voices - 10' - 2018
Dolce Stil Nuovo (string quartet n.3) - string quartet - 18' - 2018 - donemus
Positive modulations - 3 or 6 balalaikas and/or domras - 50' - 2001/2017 - donemus
Caprice 2 - 2 violins - 10' - 2015 - donemus
Maps of non-existent cities. Saint-Etienne - flute, reader - 40' - 2015 - donemus
Vacuum pack - voice, tbn, pn, perc, vc, elec - 30' - 2015 - donemus
N for 3 - for 3 performers with small stones - duration various - 2015 - donemus
(N for 3)2 - for 3 performers with small stones and 3 bowed str. or sine waves - duration various - 2015 - donemus
Maps of non-existent cities. Bludenz - string quartet - 20' - 2014 - donemus
Maps of non-existent cities. Paris - cbcl, acc - 45' - 2014 - donemus
Tube space II - tpt, tbn - 20' - 2014 - donemus
Voice-off - version for 3 voices - 10' - 2011 - jobert
not a bit of sky left (from Asteroid 62 opera) - smtb - 7' - 2011
Punctuation marks - fl, cl, pn/acc, vn, vc - 14' - 2008 - jobert
White concerto - bfl, bcl, tbn, acc, pn, perc - 10' - 2007 - jobert
dissecta... still life with bows and surfaces - hn/tbn, pn, perc, vc, db - 15' - 2007 - jobert
[ob]version - ob, pn - 8' - 2005 - self published
Broken memory - vn, vc, pn - 13' - 2005 - jobert
Night-turn - string quartet - 13' - 2004 - le chant du monde
Inside the movement - hp, pn, perc, db - 10' - 2004 - donemus
...pas d'action - double alphorn/bfl, cbcl/bcl, pn/gtr, perc, vn/va, vc - 8' - 2003 - donemus
~#(:-&PER4Musicians - cl, pn, vn, vc - 10' - 2002 - donemus
Une histoire de la musique - tba, bdr, db - 10' - 2001 - le chant du monde

ENSEMBLE

Dasein 1&2 - 7 musicians, conductor and tape - 16' - 2018 - donemus
Maps of non-existent cities. Donaueschingen - 14 musicians and video - 20' - 2017 - donemus
Maps of non-existent cities. Bern - 8 musicians, conductor and audience - 35' - 2017 - donemus
3 bagatelles - fl, cl, pn, perc, vn, vc, db (optional) - 15' - 2016 - donemus
Maps of non-existent cities. Nizhni Novgorod - mixed ensemble (5-9 instruments/objects) - 30’ - 2016 - donemus
Different readings - solo instrument (any) or voice, 7 performers with music boxes and tuning forks - 30’ - 2014 - donemus
The little match girls (unsung Candlejack's songs) - 2 voices, fl, hp, pn, vn, elec, vid (opt.) - 28’ - 2013 - jobert
An Evening Song To She Who Exists By My Name (on a poem by Daniil Kharms) - 2-3vn, 2-3va, 1-2vc, bass drum - 30’ - 2011 - donemus
Lullaby dances - vn solo, fl, cl, bn, perc, vn, va, vc, db - 18’ - 2011 - jobert
Wireless technologies (text by Stanislav Lvovsky) - voice, 4fl, 4sax, bcl, cbcl, tba, perc, vn, vc, db - 15’ - 2011 - self published
Objets impossibles I-V - 2.2.2.1-2.2.2.1-3perc-2.2.2.1 - 70’ - 2013 - jobert
Engramma - voice, hn, tp, tb, perc, pn, acc, vn, va, vc, db - 20’ - 2008 - jobert
Negative modulations - 1.0.1.1-1.1.1.0-1-pn-1.1.1.1-tape - 15’ - 2006 - jobert
Contra-relief - 1.1.2.1-1.1.1.1-3-pn-2.1.1.1 - 16’ - 2005 - jobert
DSCH. Recollecting the name - 1.1.1.1-1.1.1.0-2-hp-pn- 2.1.1.1 - 12’ - 2005 - jobert
Life and death of Ivan Ilich - 1.1.1.1-1.1.1.0-2-hp-pn-2.1.1.1 - 12’ - 2005 - le chant du monde
4 states of the same - voice, fl, cl, tb, perc, vn, vc - 10’ - 2005 - jobert
still_life - 1.1.0.1-1.1.1.1-perc-hp-1.1.1.1 - 9’ - 2004 - self published
Innermost man (texts by Andrej Platonov) - soprano, 1.0.1.0-1.1.1.0-1-pn-acc-1.1.1.1 - 10’ - 2002 - donemus
Brown study - bfl, bcl, perc, pn, vn, vc/va, cb/vc - 8’ - 2002 - self published
Ars stricta - 1.1.1.1-1-perc-hp-pn-2.1.1.1 - 20’ - 2001 - le chant du monde

OPEN NUMBER OF INSTRUMENTS

I'd rather sink (text by Nastya Rodionova) - performance-installation with techno, instructions and karaoke (for those who want to dance and/or sing and/or play and/or listen) - 36' or more - 2019
7 out of 49 - soundtrack, free number of instruments (at least one of them must be able to perform pitches and continuous sounds) - 49' (7 parts of 7' each) - 2016 - self published
Inner readings - for a free number of readers and/or musicians - duration various - 2015 - donemus
Liederkreis (R. Schumann op.39 interpretation instructions) - soprano, pn, free number of melodic instr. - duration various - 2014/15 - donemus
Hymns - for free number of perf. with music boxes - duration various - 2014 - donemus
PS [passé simple] - pn, acc/sine waves, 4 or more instr. - 10' - 2014 - donemus

ORCHESTRA

Der Golem - for piano, soprano and orchestra without conductor - 25' - 2018 - donemus
The Riot of Spring - for big orchestra, tape and audience - 25’ - 2013 - donemus
Maps of non-existent cities. Stockholm - 2.2.2.2-2.1.1.0-2-pn-hp-6.6.4.4.2 - 18’ - 2012 - jobert
Nosferatu Suite - 3.3.3.3-4.4.3.1-4-15.15.12.10.8 - 20’ - 2011 - jobert
Emergency Survival Guide - for 1 or 2 automobiles and orchestra - 2/3.2/3.2/3.2/3-4.3/2.3.3/0-6-2pn-hp-str - 28’ - 2010 - jobert
Artificial life-support machinery - 3.3.3.3-4.3.3.1-3-pn-strings - 12’ - 2004 - self published

OPERA

Parasomnias (text by Stanislav Lvovsky) - a derivative musical - 7 voices, electronics - 55' - 2018
Octavia. Trepanation. (libretto by Dmitri Kourliandski and Boris Yukhananov, based on texts by Pseudo-Seneca and Leo Trotsky) - mezzo, tenor, baritone, bas, actor, soprano octet, big choir (80 voices), orchestra (optional), live electronics - 90' - 2017 - donemus
Nekyia (libretto by Dimitris Yalamas) - online opera - 4 female voices - 60' - 2016 - self published
Sverliytsy. Overture. Beginning. (libretto by Boris Yukhananov) - SMT, choir: 2S2M2T2B, 1.0.1.0-0.1.1.0-2-acc-1.1.1.1, sine-w - 65' - 2012/15 - self published
Nosferatu (libretto by Dimitris Yalamas) - male voice, female voice, S, 2M, choir: 12F12M, 3.3.3.3-4.4.3.1-4-strings (min 9.9.6.6.4) - 100’ - 2011 - self published
Asteroid 62 (libretto by Dimitris Yalamas) - SMTB, 1.1.1.asx.1.-1.1.1.0-4-acc-1.1.1.1 - 55’ - 2012 - self published

SILENT MOVIES MUSIC

Sati(e)sfaction (soundtrack for Dziga Vertov's "Man with a Movie Camera", or Rene Clair's "Paris qui dort", or any other silent film, based on Erik Satie's "Gnossiennes" and "Vexations") - pn solo, minimum 5 melodic instruments (up to a chamber orchestra) - various duration - 2016
Aelita (soundtrack for J. Protazanov's silent movie) - fl, cl, bn, tbn, vn, vc, db, waterphone - 82’ - 2010 - jobert

ELECTRONICS

Balletto - soundtrack for Konstantin Matulevsky's ballet "Nostalgy. Apples&Pies" - 40' - 2018 - donemus
The Riot of Spring - CD - 30’ - 2013 - donemus
Happy mill (audio-visual fast-food performance) - chicken nuggets, French fries, carrot sticks, coca-cola, 4 fem. assistants, live elec, video - 18’ - 2007 - self published

PIECES-PARASITES
to be performed inside the performance of any other piece

Flashback - one or more instruments - duration various - 2017 - donemus
Resonances - one or more instruments - duration various - 2017 - donemus
Maps of non-existent cities. Moscow (insights 1-3) - for 1-3 performers - duration various - 2016 - donemus

TEXT SCORES
a series of performances for an independent execution, for performance in front of an audience or for any type of video-audio representation and documentation. the scores also can be presented in form of prints exhibition

attributes - for oneself - duration various - 2017 - donemus
Commedia delle arti - for you - (a series of performances for a free number of performers -
Commedia dell'ascolto, Commedia della danza, Commedia della scrittura, Commedia della lettura, Commedia della pittura, Commedia del vedere, Commedia del toccare) - duration various - 2017 - donemus
remote - for everyone - duration various - 2016 - donemus
one, some or no - for one, some or no performers - duration various - 2016 - donemus
rocks - for one or some performers - duration various - 2016 - self published
Maps of non-existent cities. Argleton - for a listener - duration various - 2016 - donemus
To feel (a series of performances for an independent execution, for performance in front of an audience or for any type of video-audio representation and documentation) - duration various - 2015 - donemus
An experience of the musical space desacralisation - announce - duration: none - 2001 - self published
Another experience of the musical space desacralisation - announce - duration: none - 2001 - self published

POP SONGS

Альбом Город где (тексты - Настя Родионова): Город где, Без снов, Помоги мне, Руды, Корабли плывут, Он ушел, Я люблю тебя, Мокрые кошки